مصاحبه با جاستین کان بنیان‌گذار استارتاپ توییچ

توییچ یک پلتفرم استریم ویدئوهای مرتبط با بازی است که در سال ۲۰۱۱ و به‌عنوان یک اسپین‌آف (محصول مشتق شده) از پلتفرم استریم Justin.tv معرفی شد تا به‌طور تخصصی در زمینه‌ی بازی فعالیت کند. این استارتاپ ویدئوهایی از مسابقات eSport و همچنین ویدئوهای مختلفی از شیوه‌ی بازی کردن کاربران منتشر می‌کند.افراد علاقه‌مند به دنیای بازی‌های کامپیوتری، پلی‌استیشن و… می‌توانند با ورود به وب‌سایت توییچ، ویدئوهای مربوط‌به بازی مورد علاقه‌ی خود را به‌صورت پخش زنده یا ویدئوهای ضبط‌شده مشاهده کنند و با روش بازی رقبای خود، فضای بازی موردنظر یا ترفندهای مختلف بازی آشنا شوند.

جاستین کان (Justin Kan) و اِمِت شیر (Emmett Shear) استارتاپ Justin.tv را در سال ۲۰۰۷ در آمریکا معرفی کردند که در زمینه‌های مختلفی محتوا تولید می‌کرد. تا اینکه بخش مربوط‌به بازی، محبوبیت زیادی پیدا کرد و شرکت تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۱، اسپین‌آفی از محتوای بازی سایت به‌نام Twitch.tv معرفی کند و از آن زمان تابه‌حال، توییچ هر ماه بیش از ۳۵ میلیون کاربر جدید دارد.

البته این استارتاپ بخش عظیمی از موفقیت خود را مدیون همکاری با مرکز شتاب‌دهی وای‌کامبیناتور (Y Combinator) و سرمایه‌گذاری آن‌ها است.

ستارتاپ توییچ در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته است و در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان چهارمین منبع بزرگ ترافیک اینترنت در آمریکا معرفی شد. بعد از موفقیت چشمگیر توییچ، شرکت والد آن یعنی Justin.tv، فعالیت‌های خود را تعطیل کرد و نام خود را به توییچ تغییر داد و تمام تمرکز خود را روی استریم ویدئوهایی مرتبط‌با بازی گذاشت.

آمازون در سال ۲۰۱۴، استارتاپ توییچ را به قیمت ۹۷۰ میلیون دلار خرید که مدتی بعد به معرفی همکاری با سرویس اشتراک آمازون پرایم منجر شد. توییچ مدتی بعد از این ماجرا، شرکت Curse را خریداری کرد تا بینندگان بتوانند بازی موردنظر خود را ازطریق لینک بازی در استریم‌ها خریداری کنند و استریم‌کننده‌ها حق کمیسیونی بابت معرفی بازی بگیرند.

توییچ در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱/۵ میلیارد تولیدکننده‌ی ویدئو و ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داشت و در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان استارتاپ پیشرو در صنعت پخش زنده‌ی ویدئوهایی مرتبط‌با بازی شناخته شد. در سال ۲۰۱۸، تعداد تولیدکنندگان محتوای این استارتاپ از مرز ۲,۲ میلیارد نفر عبور کرد و تعداد کاربران روزانه‌ی آن به ۱۵ میلیون نفر رسید.

جاستین کان، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ توییچ است که بعد از فروختن استارتاپ خود به‌عنوان یکی از شرکای وای‌کامبیناتور فعالیت می‌کند و همچنین، استارتاپ جدیدی در زمینه‌ی موسیقی الکترونیک راه‌اندازی کرده است. او در مصاحبه‌ی خود با مجله‌ی Foundr، درمورد داستان شکل‌گیری توییچ و رمزهای موفقیت آن توضیح داده است. در ادامه، بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

لینک کوتاه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اخبار مرتبط